Co to jest franczyza? 3 wskazówki jak znaleźć najlepszą franczyzę dla Ciebie.
Jakie są najlepsze sposoby na rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej? Jeśli masz genialny pomysł, ale brakuje Ci kapitału lub umiejętności, by go zrealizować, franczyza może być idealnym rozwiązaniem. Franczyza jest alternatywą dla rozpoczynania nowego biznesu od zera, która daje przedsiębiorcom gotową markę, system i proces, które mogą wykorzystać, aby wprowadzić swój produkt lub usługę na rynek szybciej i taniej niż próbując zrobić to samodzielnie. Franczyza to rodzaj własności biznesowej, która daje prawo do sprzedaży produktów lub usług pod marką innej firmy – często z pomocą jej wskazówek i wsparcia w takich kwestiach, jak marketing i działalność operacyjna. W zamian za tę pomoc płaci się opłatę wstępną (zwaną początkową opłatą franczyzową) i ewentualnie bieżące prowizje uzależnione od sprzedaży.
Co to jest franczyza?
Franczyza to licencja na sprzedaż towarów lub usług danej firmy pod jej marką oraz szczegółowy biznesplan realizacji tego celu. Franczyzodawca (zwany też firmą franczyzową) udziela tej licencji franczyzobiorcy, który w zamian płaci opłatę wstępną i bieżące prowizje uzależnione od sprzedaży. Franczyzą może być każdy rodzaj działalności gospodarczej oferującej towary lub usługi, które można powielać na większą skalę, w tym restauracje, usługi naprawcze, opieka zdrowotna, ubezpieczenia i sklepy detaliczne działające na zasadzie franczyzy. Franczyza to nie to samo, co joint venture lub licencjonowanie, które są formami partnerstwa, gdzie dwa lub więcej podmiotów dzieli się kosztami i zyskami z przedsięwzięcia. Wspólne przedsięwzięcie to umowa, w której każdy z partnerów wnosi kapitał i/lub wiedzę do istniejącego przedsiębiorstwa. Licencjonowanie polega na tym, że jedna osoba lub firma daje innej osobie lub firmie pozwolenie na używanie jej nazwy lub innej własności intelektualnej, takiej jak slogan lub wzór, w celu sprzedaży produktu lub usługi.
Jak działa franchising?
Franchising jest rodzajem partnerstwa między dwiema firmami: franchisingodawcą, czyli firmą udzielającą licencji, która jest właścicielem nazwy marki, koncepcji biznesowej i systemu, oraz franchisingobiorcą, czyli osobą, który prowadził będzie nowe przedsięwzięcie pod marką franczyzodawcy. Franczyza to alternatywny sposób na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Możesz mieć genialny pomysł na produkt lub usługę, ale brakuje Ci kapitału lub umiejętności, aby go zrealizować. Franczyzodawca kontroluje nazwę firmy, marketing i kontrolę jakości produktów lub usług. Franczyzobiorca uiszcza opłatę wstępną na rzecz franczyzodawcy, a w zamian otrzymuje szczegółowy biznesplan, który może wykorzystać do otwarcia franczyzy. Franczyzobiorcy płacą także bieżące tantiemy uzależnione od sprzedaży. Franczyza odnosi największy sukces, gdy model biznesowy franczyzodawcy może być łatwo i zyskownie powielony przez wielu franczyzobiorców.
Jeżeli rozpoczynasz przygodę z własnym biznesem pamiętaj także o założeniu konta firmowego – w tym celu zapoznaj się z naszym rankingiem kont firmowych.
Dlaczego powinieneś rozważyć franczyzę
Franczyza może być świetnym rozwiązaniem dla początkujących przedsiębiorców, którzy chcą mieć własną firmę, ale nie chcą zaczynać od zera. Franczyza daje dostęp do sprawdzonego modelu biznesowego i marki, dzięki czemu nie trzeba tracić czasu i pieniędzy na wymyślanie nowego produktu lub usługi. Dzięki temu można poświęcić więcej czasu na marketing i sprzedaż. W coraz większej liczbie rozwiniętych branż, takich jak restauracje i hotele działające na zasadzie franczyzy, opracowano usprawnione procedury, które ułatwiają franczyzobiorcom rozpoczęcie działalności. Franczyza jest rozwiązaniem dla osób z różnych branż. Franczyza, zwłaszcza ta o ugruntowanej pozycji, stanowi sprawdzony model biznesowy, który przetrwał próbę czasu.
6 sposobów, w jakie franczyza pomaga w biznesie
- Zapewnia natychmiastową rozpoznawalność nazwy. Silna marka jest jednym z najcenniejszych aktywów każdej firmy. Franczyza daje Ci tę przewagę już na samym początku, ponieważ od razu stajesz się częścią większej sieci o ustalonej reputacji.
- Łatwiej jest uzyskać finansowanie. Banki i inwestorzy lubią traktować franczyzę jako sposób na dywersyfikację inwestycji, ponieważ wiedzą, że firma, która jest właścicielem franczyzy, ma prawdopodobnie sprawdzony model biznesowy i duże doświadczenie w prowadzeniu działalności.
- Jesteś częścią sieci. Franczyza oznacza, że jest się częścią sieci, która może pomóc w osiągnięciu sukcesu. Uzyskuje się dostęp do ekspertów w danej dziedzinie oraz informacje o najlepszych praktykach w danej branży.
- Jest to rozwiązanie bardziej skalowalne niż zakładanie własnej firmy. Franczyza pozwala zmniejszyć ryzyko związane z rozpoczynaniem nowej działalności dzięki wykorzystaniu istniejącej marki. Można też szybciej i łatwiej rozwijać firmę.
- Nie trzeba tworzyć biznesplanu od podstaw. Franczyza daje sprawdzony model biznesowy, który można od razu wdrożyć, oszczędzając czas i energię.
- Niższe koszty początkowe. Franczyza umożliwia wejście w świat biznesu bez konieczności wydawania dużego kapitału na rozpoczęcie działalności.
Jeżeli rozważasz wzięcie kredytu na rozpoczęcie swojej działalności sprawdź nasz ranking kredytów dla nowych firm.
3 wskazówki, jak znaleźć właściwą franczyzę
- Wybierz branżę, która Cię pasjonuje. Twoja branża powinna być niemal częścią Ciebie. W ten sposób będziesz mieć większe szanse na sukces, ponieważ naprawdę zależy Ci na produkcie lub usłudze. Będziesz miał większą motywację i chęć osiągnięcia sukcesu, jeśli będziesz pasjonował się branżą, do której dołączyłeś. Wybierz koncepcję, z którą możesz się rozwijać. Wielu franczyzodawców oferuje różne koncepcje, np. różne menu dla restauracji lub rodzaje usług dla danej branży. Mogą też oferować różne linie produktów, np. piwa, wina i alkoholi. Można to rozważyć, ale najlepiej będzie wybrać tę, która najlepiej odpowiada naszym osobistym preferencjom.
- Zapoznaj się z franczyzodawcą. Nie wszyscy franczyzodawcy są sobie równi. Warto znaleźć takiego, który cieszy się dobrą opinią, ma udokumentowane osiągnięcia i jest w dobrej kondycji finansowej.
- Zrób badanie due diligence. Zanim podpiszesz umowę, upewnij się, że znasz wszystkie istotne fakty o franczyzie i franczyzodawcy. Porozmawiaj z franczyzobiorcami i innymi osobami, które mogą mieć doświadczenie z danym franczyzodawcą.
Zalety i wady franczyzy
Zalety franczyzy:
- Jest się częścią sieci, która może pomóc w osiągnięciu sukcesu.
- Nie trzeba tworzyć biznesplanu od podstaw.
- Niższe koszty początkowe.
- Marka franczyzodawcy ma często ugruntowaną pozycję i jest rozpoznawalna.
- Łatwość w uzyskaniu cennych porad i pomocy od franczyzodawcy.
- Brak dużego kapitału nie jest barierą wejścia na rynek.
Wady franczyzy:
- Masz mniejszą kontrolę nad nazwą i działalnością firmy.
- Trzeba z góry uiścić bezzwrotne opłaty.
- Franczyzodawcy często nalegają na przestrzeganie ścisłych zasad, takich jak korzystanie wyłącznie z zatwierdzonych dostawców.
- Może się okazać, że trzeba będzie uiszczać bieżące opłaty licencyjne.
- Nie można zatrzymać wszystkich zysków.
Słowa końcowe: Czy franczyza jest dla Ciebie?
Jeśli chcesz rozpocząć działalność gospodarczą, ale nie masz pomysłu na biznes lub nie chcesz zaczynać zupełnie od zera, franczyza może być dobrym rozwiązaniem. Franczyza polega na współpracy z firmą o ugruntowanej pozycji, która ma sprawdzony model biznesowy. Nie trzeba wymyślać koła na nowo, ale trzeba się upewnić, że wybrało się właściwą franczyzę. Rozglądając się za franczyzą, należy zrobić rozeznanie. Nie wszystkie franczyzy są sobie równe. Niektóre mogą nie odnosić takich samych sukcesów jak inne, a niektóre mogą nie istnieć zbyt długo w związku z czym ich model biznesowy nie jest jeszcze dobrze sprawdzony przez rynek. Trzeba się też upewnić, że ma się środki finansowe na inwestycję we franczyzę, ponieważ wiele z nich ma dość wysokie koszty początkowe.
Finansistka z wykształcenia i zamiłowania. Od kilku lat prowadzi swoją firmę i chętnie dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem na łamach serwisu FirmowaKasa. W wolnym czasie zapalona biegaczka i podróżniczka.